ADHD Schriftje

Vrij project

Van school kregen we een vrije opdracht. In die tijd wist ik pas een jaar dat ik ADHD heb, en in dat jaar heb ik met kleine trucjes en handigheidjes mijn leven al een stuk makkelijker gemaakt. Toen leek het me leuk om deze handigheidjes te bundelen in een schriftje voor kinderen!

 

In het schriftje staan alledaagse moeilijkheden en problemen van ADHD kinderen afgebeeld en beschreven. Omdat er grofweg 3 types ADHD bestaan, heb ik alledrie de types vormgegeven door middel van drie personages, die ieder een type belichamen.

 

Op de eerste pagina van een hoofdstuk staat een probleem afgebeeld. In de pagina daarnaast lost het personage in kwestie het probleem op. Op de volgende pagina staan op schrijfregels nog meer mogelijke oplossingen voor het beschreven probleem. De lezers kunnen zelf of samen met hun ouders deze tips aanvullen. Op de pagina daarnaast staat dan steeds een positief statement over ADHD, om de lezers te motiveren.

 

Het schriftje is bedoelt om de kinderen wat meer begrepen en minder anders te laten voelen. Het schriftje moet laten zien dat ADHD niet alleen maar negatieve kanten heeft. Het dient ook als geheugensteuntje, wanneer zij tegen soortgelijke problemen als de personages aanlopen. Ze kunnen dan het schriftje erbij pakken, en kijken wat zij het beste kunnen doen.